NIEUWS

Vijf mythes over winterbanden ontkracht

winterbanden

Met de winter voor de deur maken heel wat mensen een afspraak met hun garage om hun winterbanden te laten monteren, terwijl evenveel anderen gewoon met hun zomerbanden blijven rijden. Om voor eens en altijd een einde te maken aan de discussies over de zin en onzin van winterbanden, ontkrachten we voor u vijf mythes.

Winterbanden zijn zinloos in België

Het ene jaar een strenge winter, het andere jaar vooral veel regen. Heeft het dan wel zin om winterbanden aan te schaffen? Veel hangt er af van de weersomstandigheden. “Winterbanden hebben vooral een betere grip op sneeuw, waardoor auto’s die ermee zijn uitgerust mobieler blijven. Met winterbanden blijf je rijden, terwijl andere auto’s sneller zullen slippen en zo dus voor verkeersopstopping zorgen”, klinkt het bij de Vlaamse Stichting Verkeerskunde.

Een algemene verplichting om winterbanden te gebruiken heeft, gezien het lage aantal sneeuwdagen in ons land, weinig zin, al kan het wel een oplossing zijn om bij felle sneeuw alleen mensen met winterbanden de baan op te sturen, aldus het VSV.

Uit een onderzoek dat het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) vorig jaar uitvoerde in opdracht van toenmalig minister van Mobiliteit Melchior Wathelet blijkt dat winterbanden zeker hun nut hebben, maar dat ze slechts een beperkte impact hebben op het aantal letselongevallen. De meeste letselongevallen gebeuren op een droog wegdek. In 2012 gebeurden amper 2 procent van dergelijke ongevallen bij sneeuw, ondanks de strenge winter.

Bij ijzel kan geen enkele band ervoor zorgen dat u niet slipt, en hoewel bijna 90 procent van de vrachtwagens is uitgerust met winterbanden bieden winteranden geen oplossing voor vrachtwagens die vast komen te zitten of in schaar staan. Wathelet besliste op basis van deze factoren om winterbanden in België niet te verplichten, maar wel meer in te zetten op aangepast rijgedrag.

Vierseizoensbanden zijn gezien het Belgische weer ideaal

Zijn we dan beter gebaat bij vierseizoensbanden, die de voordelen van zomer- en winterbanden combineren? Nee, klinkt het bij het VSV. Zoals dat wel vaker het geval is bij combinaties, is dat niet per se het beste van twee werelden, maar eerder een halfslachtige oplossing. U opteert in dat geval toch beter voor een set zomer- en een set winterbanden.

De Nederlandse consumentenbond deed een onderzoek naar vierseizoensbanden, maar raadt het gebruik van de banden af omdat geen enkel exemplaar slaagde voor de test. Zo bleek geen enkel van de onderzochte bandentypes goed te scoren op een natte weg, en drie van de vier doen het ook slecht op een droge weg.

Zonder winterbanden ben ik bij sneeuw niet verzekerd

In België is het gebruik van winterbanden niet verplicht, waardoor je gewoon verzekerd bent als je zonder winterbanden in de sneeuw een ongeval zou hebben. “In de modelpolis wordt met geen woord gerept over winterbanden”, legt Wauthier Robyns van beroepsvereniging Assuralia uit. “Sommige verzekeringsmaatschappijen moedigen het gebruik van winterbanden wel aan. Zo lanceerde Ethias een campagne waarbij er een premie was voor de aankoop van winterbanden en een verzekering van de banden. Dat gebeurde in samenwerking met een bandencentrale en was dus een louter commercieel initiatief.”

In verscheidene buurlanden zijn winterbanden wel verplicht. Zo riskeer je in Duitsland een boete wanneer je er bij sneeuw rondrijdt op zomerbanden. In Oostenrijk zijn winterbanden verplicht, maar mag je ook sneeuwkettingen over je zomerbanden leggen als je op sneeuw rijdt. In Frankrijk, Italië en Zwitserland zijn winterbanden of sneeuwkettingen alleen verplicht op bepaalde plaatsen.

Winterbanden zijn veel duurder

Als je puur naar de aankoopprijs kijkt, zijn winterbanden inderdaad duurder. Maar omdat je op twee sets rijdt, verslijten je banden maar half zo snel. Wie in theorie drie jaar met één bandenset rijdt, komt met winterbanden zes jaar toe. U moet ook wel rekening houden met de kosten van de jaarlijkse plaatsing en de opslag van de andere bandenset.

Volgens het VSV speelt die kostprijs zeker een rol bij het al dan niet kiezen voor winterbanden, maar hangt het vooral af van uw woonplaats. Zo zult u in de Ardennen meer baat hebben bij winterbanden dan aan de kust. Het is dus vooral een kwestie van de voordelen afwegen tegen de nadelen.

Wie graag op wintersport gaat in landen waar winterbanden verplicht zijn, maakt ook best het sommetje. Dat zegt Koen Peeters van het BIVV. “Fervente wintersporters die al eens winterbanden hebben gehuurd, zullen al wel gemerkt hebben dat de huurprijs vaak in de buurt komt van de prijs voor een nieuwe set winterbanden”, klinkt het.

Er bestaan geen slechte winterbanden?

Uit onderzoek van Test Aankoop blijkt dat er wel degelijk grote kwaliteitsverschillen zijn. De ‘beste’ winterband met maat 185/60 R15 T (Continental WinterContact TS 850) haalde een score van 71 procent, terwijl de slechtste (Kormoran Snowpro b2) amper 6 procent kreeg. In de maat 225/45 R17 H kreeg de Continental ContiWinterContact TS 850 een score van 70 procent, de Interstate Winter IWT-2 bungelde onderaan met 8 procent.

Bron: De Morgen

< TERUG NAAR OVERZICHT